Kritiek geven en krijgen

Van alle werknemers in Nederland vindt ongeveer 66% het moeilijk om zich uit te spreken over dingen die op het werk niet goed gaan. Slechts 5% van de werknemers heeft daar helemaal geen moeite mee en zegt meteen waar het op staat als ze vinden dat dingen niet goed gaan.

Het zal je niet verbazen dat de eerste groep het moeilijk heeft met de tweede groep en dat de tweede groep totaal geen moeite heeft met de eerste groep. Hoe kan dat? Een sleutel is weten dat de eerste groep mensen kritiek op hun eigen werk beschouwt als kritiek op hun persoon en de tweede groep niet.

Dat betekent dat de eerste groep niet snel met kritiek op het werk van een ander komt omdat ze denken dat ze daarmee kritiek op de ander zelf geven. De tweede groep ziet alleen wat er fout gaat en legt niet zomaar verband met degene die de ‘fout’ gemaakt heeft.

De meeste mensen houden kritiek dus binnen omdat ze bang zijn een ander ermee te kwetsen. Is dat slim? Meestal niet. Kritiek inslikken en opsparen tot het er een keer in een explosie uitkomt is veel vervelender, zowel voor degene die ontploft als degene die naast de explosie staat. Houd dus kleine dingen klein en bespreek ze als je ze constateert. Hoe? Daarover meer in een volgende post.

ton

Dit vind je misschien ook leuk...